Nyheder

Fermacell er nu en del af James Hardie Group

Fermacell bliver del af fibercementvirksomheden James Hardie. De to virksomheder har begge fokus på at bringe solide kvalitetsløsninger i markedet, og tilsammen vil de skabe en stærk platform for yderligere vækst.

fermacell sluttede sig per 4. april 2018 til James Hardie Group. Fermacell, som er den førende fibergipsproducent i Europa bliver dermed del af en stor, global spiller i markedet.

James Hardie er nemlig verdens førende inden for fremstilling af fibercementprodukter med produkter som blandt andre Hardie Plank, Hardie Panel og Hardie Backerboard, og med opkøbet af fermacell får James Hardie omvendt en unik adgang til de europæiske markeder. Sammen vil de to virksomheder forventes at realisere oplagte vækstmuligheder, især i Europa.

Nye muligheder

Niels-Jørgen Pallesen, som er markedsdirektør for fermacell i Nordeuropa ser frem til den nye ejerstruktur:

- Vi har set meget frem til at blive del af James Hardie, for det giver os muligheder og åbner helt nye markeder op for os inden for facadeområdet, siger Niels Jørgen Pallesen med henvisning til James Hardies solide position i Nordamerika og Australasien med et bredt produktprogram, som endnu ikke er ført til Europa.

- Som del af James Hardie bevarer vi vores stærke brandposition, for vi vil fortsat være kendt for vores solide fibergipsvægge af høj kvalitet. Vi kan fortsætte vores ledende position i Europa med fokus på at udvikle solide førsteklassesprodukter, samtidig med at vi bliver del af en professionel og global virksomhed, tilføjer Niels Jørgen Pallesen.

Nyt lager

Han bekræfter dermed, at den nye konstellation ikke får nævneværdige konsekvenser på kort sigt for hverken kunder, samarbejdspartnere eller for selve produkterne - bortset fra at fermacell allerede den 1. maj indvier et nyt fælleslager i Vamdrup med både fermacell og James Hardie-produkter.

Fra det nye lager vil James Hardie og fermacell sammen tilbyde markedet et særdeles stærkt produktmix, hvor det bliver muligt for kunder at bestille fermacell-produkter og James Hardie-produkter på samme leverance. Produktsortimentet vil udover de allerede kendte James Hardie-produkter blandt andet indeholde flere nye farver, herunder en ny antracitgrå.

Synergi, der skaber vækst

Fremover består brand-porteføljen således af James Hardie og fermacell samt Aestuver, som er fermacells brandbeskyttelsesplader. De enkelte brands vil fortsætte som hidtil med deres respektive produktgrupper.

Både fermacell og James Hardie bringer kvalitetsløsninger i markedet, og synergien mellem de to forventes at betyde vækst i Europa samt kontinuerlig forbedring af moderne state-of-the-art løsninger til lette vægge, brandbeskyttelse, trækonstruktioner og fibercement.